Datum: 9-5-2025

De Toekomstkamer – leerlingen werken aan perspectief in virtual reality

Eén van die methodieken is de Toekomstkamer – een innovatieve coachvorm in virtual reality, gericht op het versterken van mentale gezondheid, motivatie en succes. We zetten de Toekomstkamer in voor leerlingen die op een kruispunt in hun leven staan, zijn vastgelopen of werken aan herstel. In hun eigen virtuele Toekomstkamer kunnen zij ontdekken wat voor hen belangrijk is en waar ze naartoe willen. Ofwel: leren of herstellen door te starten bij de toekomst, door te zien, te voelen en ervaren. Vanuit dat toekomstbeeld wordt samen met een coach gekeken naar de stappen die daarbij passen. Deze aanpak is niet alleen effectief, maar ook motiverend en laagdrempelig.

De Toekomstkamer is gebaseerd op wetenschappelijk bewezen psychologische principes. Door te zien, voelen en ervaren wat voor hen klopt, ontdekken leerlingen opnieuw wat hen blij maakt, wat voor hen echt telt, en wat kleine, haalbare vervolgstappen kunnen zijn. Niet het probleem, maar het toekomstbeeld staat centraal. Dat geeft ruimte en richting.

In twee sessies werkt de leerling aan een eigen vraag – bijvoorbeeld over school, studie, emoties, angsten, zelfvertrouwen of keuzes maken. De begeleiding helpt hen om vanuit perspectief te bouwen aan motivatie en veerkracht.

Twee zorgcoaches vanuit Connect volgen op dit moment de opleiding tot gecertificeerd VRandercoach. Na het afronden van deze opleiding maken zij deel uit van de landelijke community, zodat we deze vernieuwende methodiek structureel kunnen inzetten binnen ons aanbod voor leerlingen.