De volgende stap in de verbetering van passend onderwijs

Huidige stand van zaken
Het kabinet boekt vooruitgang in de verbeteraanpak passend onderwijs. Ouders en leerlingen krijgen vanaf 2025 een sterkere positie, er zijn meer voorzieningen voor hoogbegaafde leerlingen en experimenten zoals onderwijszorgarrangementen en digitaal afstandsonderwijs breiden uit.
De beweging naar inclusief onderwijs in 2035 wordt verder vormgegeven, onder andere via de beleidsregel ‘Inclusieve leeromgeving’.

Belangrijkste knelpunten
Toch zijn er hardnekkige problemen: het aantal thuiszitters neemt toe, er is druk op de jeugdzorgketen en op het gespecialiseerd onderwijs, en leraren ervaren hoge werkdruk. De ondersteuning is niet overal gelijk – de plek waar je woont bepaalt deels de kwaliteit van de hulp die je krijgt. Er zijn grote verschillen tussen samenwerkingsverbanden.

Aanbevelingen van de ECPO (Expertisecentrum Passend Onderwijs)
De ECPO pleit voor betere samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg, versterking van de pedagogische basis in de school, minder versnippering in beleid en middelen, eenduidiger toezicht, en het opzetten van multidisciplinaire schoolteams. Daarnaast moet de rol en governance van samenwerkingsverbanden duidelijker worden vastgelegd.

Conclusie
Het kabinet zet in op versteviging van passend onderwijs via landelijke normen, betere samenwerking, maatwerk en inclusie. De Kamerbrief maakt duidelijk: het onderwijs kan het niet alleen – goede samenwerking met zorg en gemeenten is cruciaal. Het samenwerkingsverband speelt hierin een belangrijke verbindende en uitvoerende rol.